Co’jest najważniejszÄ… rzeczÄ…, o której myÅ›lisz’projektujÄ…c logo?
Chcesz, aby było nowoczesne.
Chcesz, aby było rozpoznawalne i zapadało w pamięć.
Chcesz, aby był elegancki.
Chcesz, aby przywoływał ducha marki.
Dlaczego logo siÄ™ zmienia? – Ponieważ zmienia siÄ™ publiczność. Jeszcze w latach 60. ludzie lubili inny typ designu niż ten, który lubimy dzisiaj. Mamy na to dowód! Let’s discuss how some of the most popular logos have changed over time. Ta ewolucja nauczy ciÄ™, jak myÅ›leć o zmianach, gdy ty’jesteÅ› projektowanie logo dowolnej marki.
Zacznij projektować logo
1. Pepsi
Osiem czasu logo Pepsi’jest dość ciekawe do analizy. To’dość dÅ‚uga ewolucja, zaczynajÄ…ca siÄ™ od 1898 roku. Z dzisiejszego’punktu widzenia pierwsze logo ma nieczytelnÄ… czcionkÄ™ i jest zbyt skomplikowane. Zauważamy jednak ten element, który’jest noÅ›nikiem wszystkich kolejnych zmian - fala, wir… nazwij to jak chcesz.
Przez kolejne cztery dekady Pepsi zmieniaÅ‚a czcionkÄ™, ale kolor i fundamentalny projekt pozostawaÅ‚ ten sam. W 1950 roku zauważamy dużą zmianÄ™ – firma wprowadziÅ‚a kolor w swoim logo, prawdopodobnie aby odróżnić siÄ™ od konkurencyjnej Coca Coli.
W tym logo widać również wzór na czapce. Kolory i czapka, oprócz wiru, pozostają jako nośniki zmian we wszystkich przyszłych projektach. Później Pepsi w końcu zmieniła czcionkę na coś bardziej czytelnego i kończymy z obecnym logo, które wygląda tak:
2. Mercedes-Benz
Kiedy myÅ›lisz o Mercedes-Benz, jaki’pierwszy obraz przychodzi Ci do gÅ‚owy? Jest to’trójramienna gwiazda, prawda? To symbol lÄ…du, morza i powietrza, reprezentujÄ…cy aspiracje marki do zdominowania ich wszystkich za pomocÄ… swoich silników. Symbol ten powstaÅ‚ jednak w 1909 roku. Pierwszy samochód marki Mercedes zostaÅ‚ wprowadzony na rynek w 1901 roku. Czy wiesz, jak wyglÄ…daÅ‚o pierwsze logo -?
Nie’widzimy tu noÅ›nika zmian konstrukcyjnych. W 1909 roku, gdy narodziÅ‚a siÄ™ gwiazda, logo nie miaÅ‚o żadnych podobieÅ„stw do pierwszego. Tamta gwiazda pozostaÅ‚a jednak jako stempel rozpoznawczy dla marki. Choć ewoluowaÅ‚a, to’jest wciąż obecna w dzisiejszym’logo. Oto’aktualne logo Mercedes-Benz:
3. Goodyear
Goodyear ma jedno z najbardziej ikonicznych logo, jakie znamy. Czy wiesz dlaczego? – Ponieważ przez lata pozostawaÅ‚o ono stosunkowo uniwersalne. Kolor i czcionka przeszÅ‚y niewielkie zmiany, ale wciąż możemy rozpoznać poczÄ…tkowy projekt w dzisiejszym’logo.
Głównym elementem logo jest Wingfoot – symbol, który zaÅ‚ożyciel wybraÅ‚, ponieważ byÅ‚ zainspirowany posÄ…giem Merkurego, starożytnego boga z mitologii rzymskiej. Tak wyglÄ…daÅ‚o logo, gdy zostaÅ‚o uruchomione w 1900 roku:
A tak to wyglÄ…da dzisiaj:
4. Nike
Ruch. Prostota. Klasyczny, ale nowoczesny design. To’co Nike reprezentuje jako marka, a logo również symbolizuje te wartoÅ›ci. Pierwsze logo zostaÅ‚o zaprojektowane przez Carolyn Davidson w 1971 roku. DostawaÅ‚a za tÄ™ pracÄ™ stawkÄ™ godzinowÄ… w wysokoÅ›ci 2 dolarów. Kto’by pomyÅ›laÅ‚, że jej projekt stanie siÄ™ najbardziej rozpoznawalnym logo XX wieku?
KsztaÅ‚towi znaku kontrolnego (znanemu jako Nike Swoosh) towarzyszyÅ‚a poczÄ…tkowo napisana w poprzek nazwa marki’The brand. Tak wyglÄ…daÅ‚o oryginalne logo:
Przez lata projekt ulegał zmianom, głównie w zakresie czcionki i położenia napisów. W 1995 roku Nike ostatecznie zdecydowało się stracić napisy z logo, ponieważ swoosh był już rozpoznawalnym znakiem dla marki. Dziś tak wygląda logo:
Wciąż od czasu do czasu widzimy starsze logo z napisami. Widzimy też zmiany w kolorze pojedynczego swoosha. Ale wciąż wiemy, że to’to Nike, a to’wszystko dlatego, że projektant wymyÅ›liÅ‚ element, który’jest noÅ›nikiem zmian.
Genialne loga wydajÄ… siÄ™ Å‚atwe do zaprojektowania, prawda? Wszystkie sÄ… proste. It’s the idea and the process of design behind them that matters. Jako projektanci logo, musimy zawsze pamiÄ™tać o zmianach i wprowadzać elementy, które pozwolÄ… poczÄ…tkowej atmosferze marki pozostać trwaÅ‚Ä… w trakcie tej ewolucji.
Zacznij projektować swoje logo