Z pośród kilku historycznych projektów logo w czasach współczesnych, Starbucks słusznie trafił na szczyt. Międzynarodowa marka kawy wyrosła z małego detalisty do tego, jak znamy ją dzisiaj. Logo Starbucks ma za sobą fascynującą podróż, w trakcie której wciąż się rozwija i rośnie. Zanurzymy się w historii i projektowaniu wielu aspektów logo Starbucks, w tym tego, które znamy dzisiaj.
Od Starbucks Coffee, Tea, and Spice do Starbucks: krótka historia
Założyciele Starbucks Coffee, Tea, and Spice.
Założyciele Zev Siegl, Jerry Baldwin i Gordon Bowker w Seattle, WA na luty 1979 Courtesy MOHAI
Trzej miłośnicy kawy, Jerry Baldwin, Zev Siegl i Gordon Bowker, spotkali się, aby stworzyć ikoniczny rozdział w historii kawiarni dzięki skromnemu lokalnemu sklepowi z kawą ziarnistą: Starbucks Coffee, Tea, and Spice. Założona wiosną 1971 r. w Seattle, w stanie Waszyngton, w pobliżu słynnego targu Pike Place, miała na celu stworzenie miejsca, w którym ludzie mogliby cieszyć się filiżanką kawy. W 1971 roku większość osób pijących kawę wybierała niedrogą i niskiej jakości kawę, często wyciąganą z puszki. Baldwin, Siegl i Bowker pomogli zmienić to, czym może być filiżanka kawy, nieuchronnie rewolucjonizując świat kawy, jaki znamy.
Starbucks Coffee, Tea, and Spic miał konkurenta, który konsekwentnie przyglądał się małemu biznesowi. Aż w 1987 roku dwóch pozostałych właścicieli zdecydowało się na sprzedaż, a Howard Schultz poprowadził grupę inwestorów do dokonania zakupu. Zmienili nazwę na po prostu Starbucks Coffee i przeprowadzili rebranding, stawiając na nowych klientów, a jednocześnie nadając im bardziej korporacyjny i przyjazny wygląd. Od momentu zakupu Starbucks rozwijał się gwałtownie w kraju, a następnie na całym świecie. W 1990 r. firma powiększyła się do 30 sklepów, a w 1992 r. do 53. Schultz stał się znanym, postępowym liderem korporacyjnym, opowiadającym się za wyższymi płacami minimalnymi i opieką zdrowotną oraz promującym politykę sprawiedliwego handlu. Dzięki temu, że Starbucks jest powszechnie rozpoznawalną marką i największą siecią kawiarni na świecie, jego znaczący rozwój mówi nam, że moglibyśmy nauczyć się kilku rzeczy od światowego giganta kawowego.
Ewolucja logo Starbucks
W 1971 r. logo Starbucks Coffee, Tea, and Spice przedstawiaÅ‚o mitycznÄ… syrenÄ™ z dwoma ogonami w okrÄ…gÅ‚ym pierÅ›cieniu w kolorze kawowego brÄ…zu. Uważa siÄ™, że brÄ…zowe kolory pobudzajÄ… apetyt i sÄ… czÄ™sto kojarzone z naturÄ…, wychowaniem i stabilnoÅ›ciÄ…. Nazwa sklepu z kawÄ…’obracaÅ‚a siÄ™ wokół logo, zamykajÄ…c w sobie prowokacyjne szczegóły grafiki. Syrena, czyli górna część ciaÅ‚a byÅ‚a caÅ‚kowicie odsÅ‚oniÄ™ta, nawet z widocznym pÄ™pkiem. Syrena powstaÅ‚a z XVI-wiecznego norweskiego drzeworytu przedstawiajÄ…cego, jak zgadliÅ›cie: syrenÄ™ z dwoma ogonami.
Logotyp Starbucks Coffee, Tea, and Spice w 1971 roku
Terry Heckler byÅ‚ pierwszym projektantem i oryginalnym twórcÄ… szkiców do logo Starbucks po wykupieniu w 1987 r. nowej firmy Starbucks Coffee. Heckler zbadaÅ‚ i na nowo wyobraziÅ‚ sobie istniejÄ…ce morskie wizualizacje, czerpiÄ…c dodatkowo z geograficznego kontekstu firmy’Seattle i jego portu. W bardziej metaforycznym ujÄ™ciu projektant pokochaÅ‚ syrenÄ™ jako personifikacjÄ™ kuszÄ…cej postaci, która ma zwabić klientów do Starbucks z powodu ich miÅ‚oÅ›ci do kawy. W logo zmieniono kolorystykÄ™ z brÄ…zowego na zielony, aby podkreÅ›lić Å›wieży poczÄ…tek, wzrost i dobrobyt. Kawa Starbucks zostaÅ‚a oznaczona dwiema gwiazdkami po obu stronach, które w nowy sposób Å‚Ä…czÄ… logo z nazwÄ… firmy. Ten prosty mnemonik usprawniÅ‚ rosnÄ…cÄ… tożsamość marki.
Logotyp kawy Starbucks w 1987 roku
“Aby symbolizować poÅ‚Ä…czenie dwóch firm [Il Giornale i Starbucks] i dwóch kultur, Terry [Heckler] wymyÅ›liÅ‚ projekt, który poÅ‚Ä…czyÅ‚ oba loga. ZachowaliÅ›my syrenÄ™ Starbucks z koronÄ… w ksztaÅ‚cie gwiazdy, ale uczyniliÅ›my jÄ… bardziej współczesnÄ…. ZrezygnowaliÅ›my z brÄ…zu zwiÄ…zanego z tradycjÄ… i zmieniliÅ›my kolor logo [Starbucks] na bardziej afirmujÄ…cÄ… zieleÅ„ Il Giornarle’ - wyciÄ…g z książki Howarda Schultza’“Pour Your Heart Into It: How Starbucks Built a Company One Cup at a Time”
W 1992 r. nastÄ…piÅ‚a kolejna ewolucja logo Starbucks: zewnÄ™trzny czarny pasek staÅ‚ siÄ™ zielony, aby czysto “inspirować i pielÄ™gnować ludzkiego ducha”. WewnÄ…trz zielono-biaÅ‚ej palety główny nacisk poÅ‚ożono na ikonicznÄ… syrenÄ™. ZostaÅ‚a zaktualizowana, przyciÄ™ta i przesuniÄ™ta, aby wyÅ›wietlić tylko pÄ™pek i powyżej, tworzÄ…c znacznie bardziej zdefiniowanÄ… i czystÄ… estetykÄ™. Ta wersja jest nadal używana jako drugorzÄ™dne logo dzisiaj.
Logotyp kawy Starbucks w 1992 roku
Jedna (prawdopodobnie) nieudana próba rebrandingu polegaÅ‚a na ponownym wyobrażeniu sobie klasycznego projektu z 1971 roku dla logo Starbucks w 2008 roku, gdzie kawaÅ‚ki zielonej palety kolorów zostaÅ‚y powitane z powrotem do odważniejszej czerni, a Syrena’peÅ‚ne ciaÅ‚o zostaÅ‚o ponownie uwidocznione.
Logotyp kawy Starbucks w 2008 roku
Obchody 40. rocznicy wymagają radykalnych zmian, dlatego w 2011 r. wewnętrzny zespół projektantów nawiązał współpracę z globalną firmą Lippincott z siedzibą w Nowym Jorku w celu przeprojektowania logo. Zespół rozpoczął proces od określenia podstawowych wartości i ponownej oceny obecnych logo poprzez zbadanie 50 najlepszych sprzedawców detalicznych na całym świecie.
“Jako zespół byliÅ›my jak, ‘There’s something not working here, what is it? ' It was like, ‘Oh, we need to step back and put some of that humanity back in. NiedoskonaÅ‚ość byÅ‚a ważna, aby uczynić jÄ… naprawdÄ™ udanÄ… jako znak.” - Connie Birdsall, Global Creative Director
Z tego wybrali te skąpane w zielonych paletach i testowali sukcesy logo przeciwko sobie, aby znaleźć najbardziej dynamiczne cechy. Ostatecznie wszystko zostało rozstrzygnięte. Wygrał minimalizm i intencjonalność. Nazwa Starbucks została usunięta, a na pierwszy plan wysunęła się Syrena. Lippincott powiedział, że ich podejścia wizualne skupiały się na przekazaniu nowego pozycjonowania i atrybutów charakteru logo Starbucks. Każde podejście było całościowe; obejmowało wskazówki dotyczące użycia logo, wzorów, grafiki, typografii, ilustracji, obrazów, kolorów, formy, materiałów, układu i języka. Wszystko było przemyślane. Ostatecznie ta rewolucja w projektowaniu charakteryzowała się wyzwoleniem Syreny.
Logotyp Starbucks w 2011 roku
“[Syrena] jest zdecydowanie o kawie, ale’jest o wiele wiÄ™cej niż kawa. It’s about…being good to people, being good to the world. To zdecydowanie coÅ›, co robimy w sposób, w jaki pozyskujemy naszÄ… kawÄ™ i pomagamy rolnikom, jak traktujemy naszych klientów i jak traktujemy naszych partnerów. MyÅ›lÄ™, że chodzi o to, by być dobrymi obywatelami planety i dbać o siebie nawzajem w ten sposób oraz stawać w obronie tego, w co wierzymy.” - Steve Murray, dyrektor kreatywny w Starbucks Global Creative Studio
Ponieważ Syrena była teraz głównym obiektem zainteresowania, należało wprowadzić poprawki. Radykalnie zmieniono oczy, włosy, nos i ułożenie twarzy. Szersze linie, znacznie większa twarz i asymetryczna pozycja (z lekkim cieniowaniem po prawej stronie, aby zminimalizować efekt maskowania): to sprawiło, że eksperci od designu, a nawet fani Starbucksa, zostali ostro skrytykowani. Założyciele tłumaczyli asymetryczną realizację jako sposób na to, by Syrena wyglądała bardziej realistycznie i przystępnie. Zespół wykorzystał niewielki panel klientów do przetestowania różnych wersji, aby mieć lepsze wyobrażenie o tym, jak to będzie wyglądać w świecie. Dziewięć lat później Starbucks nadal nie ma tekstu, a zespół jest przekonany o rozpoznawalności Syreny, której płynące włosy wyróżniają naturalne i zdrowe dobro. To uproszczone podejście ma przemawiać do ludzi na skalę globalną.
“Starbucks chciaÅ‚, aby nowe logo i system identyfikacji wizualnej mówiÅ‚y tyle samo o jego przyszÅ‚oÅ›ci, co o przeszÅ‚oÅ›ci. Oprócz logo Starbucks chciaÅ‚ mieć program, który zapewni mu swobodÄ™ i elastyczność w odkrywaniu nowych możliwoÅ›ci w zakresie produktów, regionów i doÅ›wiadczeÅ„, przy jednoczesnym zachowaniu zgodnoÅ›ci z obecnymi i przyszÅ‚ymi klientami.
“Ta nowa ewolucja logo Starbucks … obejmuje i szanuje nasze dziedzictwo, a jednoczeÅ›nie ewoluuje nas do punktu, w którym poczujemy, że’jest bardziej odpowiednia dla przyszÅ‚oÅ›ci. Nowa interpretacja logo daje nam swobodÄ™ i elastyczność, dziÄ™ki którym możemy myÅ›leć o czymÅ› wiÄ™cej niż tylko o kawie, ale nie ma wÄ…tpliwoÅ›ci, że nadal bÄ™dziemy wiodÄ…cym dostawcÄ… najwyższej jakoÅ›ci kawy na Å›wiecie.
W wielu iteracjach logo Starbucks byÅ‚o wiele wyróżniajÄ…cych siÄ™ udanych elementów. Syrena staÅ‚a siÄ™ tak rozpoznawalnÄ… postaciÄ… dla marki dziÄ™ki temu, jak uproszczone i kojÄ…ce byÅ‚o logo Starbucks. Sposób, w jaki Starbucks wczeÅ›nie wÅ‚Ä…czyÅ‚ wizualny branding do swojej tożsamoÅ›ci korporacyjnej, przyczyniÅ‚ siÄ™ bezpoÅ›rednio do jego ogromnego zasiÄ™gu i wpÅ‚ywu. PamiÄ™taj, majÄ…c dobrÄ… markÄ™ inbsp;to wszystko, masz również do obrotu swój produkt w odpowiedni sposób. Increasily.com jest dobra agencja maketing, że może chcesz spojrzeć na dla swoich potrzeb marketingu cyfrowego. “Jak ewoluujemy, aby sprostać piÄ™knie zróżnicowanym klientom na caÅ‚ym Å›wiecie, nasza marka ewoluowaÅ‚a również. Tutaj wprowadzamy Å›wieży nowy system projektowania, który utrzymuje podstawowe elementy naszej marki, jednoczeÅ›nie utrzymujÄ…c naszych klientów’doÅ›wiadczenie w centrum kreatywnej ekspresji.” - Starbucks Naturalne ksztaÅ‚ty, zwÅ‚aszcza koÅ‚o, czujÄ… siÄ™ nieskoÅ„czone, bez wyraźnego poczÄ…tku i koÅ„ca. To dodaje silny element wolnoÅ›ci. Zawsze byÅ‚o miejsce na ewolucjÄ™, a projektanci już na poczÄ…tku mieli na uwadze globalny wpÅ‚yw. Chcieli, aby Starbucks Å‚Ä…czyÅ‚ siÄ™ z każdym zakÄ…tkiem Å›wiata. “Kubki Starbucks staÅ‚y siÄ™ częściÄ… kulturowego tÅ‚a, nieÅ›wiadomym przypomnieniem, że marka istnieje. To’niezwykle potężny element opakowania” - Can Akdeniz, konsultant ds. zarzÄ…dzania i mówca biznesowy Wybrane przez nich palety kolorów zawsze byÅ‚y inspirowane naturalnymi odcieniami, wiążąc siÄ™ z celami firmy, jakimi sÄ… Å‚Ä…czenie siÄ™ z innymi i ogólne dobre zdrowie. Utrzymanie spójnoÅ›ci w ramach wartoÅ›ci firmy i wizualnych reprezentacji tego prowadzi do lojalnoÅ›ci i zaufania klientów.
Z tym, że zwykłe czcionki, zły dobór kolorów, brak równowagi elementów negatywnie wpływają na sposób, w jaki każdy może i będzie postrzegał Twoją firmę. Idziemy bardziej szczegółowo o kilku nieefektywnych przykładów projektowania logo tutaj.
Teraz, kiedy jesteÅ› zainspirowany niesamowitÄ… podróżą Starbucks, nadszedÅ‚ czas, aby stworzyć swoje wÅ‚asne logo, używajÄ…c Logogenie’darmowego kreatora logo!
Po prawej stronie, pomocne “recenter” narzÄ™dzie jest tam, aby utrzymać wszystko wyrównane, jeÅ›li zdecydujesz siÄ™ to zrobić. Obok narzÄ™dzia “recenter” można znaleźć “pomoc”, gdzie wszystkie filmy instruktażowe sÄ… Å‚atwo dostÄ™pne, aby pomóc w pytaniach, które mogÄ… pojawić siÄ™ podczas procesu projektowania. WÅ›ród filmów, jest szybkie wprowadzenie, jak korzystać z Logogenie’narzÄ™dzia projektowania. Filmy wyjaÅ›niajÄ… również, jak modyfikować tekst, stosować odpowiednie kolory i gradienty oraz wskazówki dotyczÄ…ce wÅ‚Ä…czenia specjalnych szczegółów do projektu logo.
Na nowo wyobrażony branding Starbucks
Sukces designu Starbucksa
Logogenie’s free logo maker pozwala okreÅ›lić swojÄ… firmÄ™’branży i preferowany rodzaj czcionki. Możesz spersonalizować swoje logo poprzez wÅ‚Ä…czenie nazwy firmy i linii podstawowej lub sloganu. Twoje logo może być również dostosowane do etykiety odzieżowe. Projektowanie logo jest Å‚atwe dziÄ™ki przejrzystym zakÅ‚adkom po lewej stronie, z opcjami dalszego projektowania poprzez ikony, szczegóły i symbole, palety kolorów i rozmieszczenie. Logogenie’s Å‚atwe w użyciu “undo” i “redo” opcje po lewej stronie pozwalajÄ… na rozlegÅ‚e eksperymenty.