Let’s play a game. Powiedz lub wykrzycz sÅ‚owo “JabÅ‚ko”, w zależnoÅ›ci od Twojego aktualnego nastroju. Im wiÄ™cej energii masz do wyrzucenia, tym gÅ‚oÅ›niej powinieneÅ›. Po tym, jak to sÅ‚owo opuÅ›ci Twoje usta, natychmiast zamknij oczy na kilka chwil.
Teraz, gdy’wracasz, mamy jedno pytanie: czy bardziej jesteÅ› skÅ‚onny wyobrazić sobie owoc czy firmÄ™, która dziÄ™ki technologii zdefiniowaÅ‚a na nowo tak wiele aspektów naszego życia?
Przyznajemy, że możesz zobaczyć powszechnie rozpoznawalne logo przed rzeczywistym owocem ze wzglÄ™du na kontekst, dlaczego’jesteÅ› tutaj, ale wciąż jest tak wiele do powiedzenia o mocy stojÄ…cej za Apple’emocjonalnym i gÅ‚Ä™boko skutecznym brandingiem. Ich logo, piÄ™knie uproszczone, eleganckie, inteligentne i intrygujÄ…ce logo z nadgryzionym jabÅ‚kiem jest prawdopodobnie jednym z najpotężniejszych projektów w istnieniu. Let’s dive into the hows and whys of it all.
Od “Apple Computer Co.” do “Apple”
Apple, jakie znamy teraz, zostaÅ‚o nazwane po tym, jak jeden z zaÅ‚ożycieli, Steve Jobs, odwiedziÅ‚ farmÄ™ jabÅ‚ek podczas jednej ze swoich “owocowych diet” eskapad. Jobs uważaÅ‚, że nazwa jest “zabawna, uduchowiona i nie onieÅ›mielajÄ…ca”. Pierwotna nazwa Apple Computer Co. zaÅ‚ożona przez Steve'a Jobsa, Steve'a Wozniaka i Ronalda Wayne'a (Jobs’ byÅ‚y współpracownik Atari). PoczÄ…tkowa praca dla firmy odbyÅ‚a siÄ™ w Jobs’ parents’ domu w Los Altos, California sposób z powrotem w kwietniu 1976 roku. Trzej zaÅ‚ożyciele mieli wizjÄ™ rozwoju i sprzedaży komputerów osobistych. W ciÄ…gu niespeÅ‚na roku to marzenie zmieniÅ‚o siÄ™ w rzeczywistość, gdy zimÄ… 1977 roku firma Apple Computer Co. przeksztaÅ‚ciÅ‚a siÄ™ w Apple Computer, Inc. Za sprzedażą komputerów staÅ‚ znaczny rozmach, a sama firma znalazÅ‚a ogromny wzrost przychodów. To byÅ‚o to.
Caption: Narodziny Apple w Steve Jobs’ rodzice’ dom w Los Altos w Kalifornii
Przerwa do roku 1980, kiedy to Apple weszło na giełdę, uprościło nazwę firmy i odniosło natychmiastowy sukces finansowy. Czterdzieści lat później ta międzynarodowa korporacja jest czymś więcej niż tylko początkową koncepcją. Od elektroniki użytkowej, przez oprogramowanie, aż po dystrybucję cyfrową i w końcu wyraźną nazwę domową, Apple jest jedną z najbardziej znanych marek na świecie, która pomogła nie tylko zmienić krajobraz przemysłowy, ale także wprowadzić zupełnie nową erę komputerów osobistych.
Odważna marka i jej ewolucja
Caption: Ewolucja logo Apple
Pierwsze logo Apple zostaÅ‚o zaprojektowane w 1976 roku przez dwóch zaÅ‚ożycieli firmy, Steve'a Jobsa i Ronalda Wayne'a, i zainspirowane cytatem z Wordswortha. Stworzona tuszem indyjskim, czarno-biaÅ‚a ilustracja przedstawiaÅ‚a angielskiego matematyka, fizyka, astronoma, teologa i autora, Isaaca Newtona, siedzÄ…cego pod jabÅ‚oniÄ…. WewnÄ…trz ramy obrazu czytamy tekst romantycznego angielskiego poety, “Newton… a mind forever voyaging through strange seas of thought”. Inauguracyjna nazwa firmy, “Apple Computer Co.”, owijaÅ‚a siÄ™ wokół góry i doÅ‚u na przypominajÄ…cym tkaninÄ™ banerze.
W następnym roku Steve Jobs zatrudnił projektanta Roba Janoffa, dyrektora artystycznego w firmie Regis McKenna i znanego z pracy przy projektowaniu korporacyjnym i brandingu, do stworzenia nowego logo dla rozwijającego się startupu. Jobs podobno uważał, że pierwsze logo wyglądało staromodnie i okazało się trudne do odtworzenia w mniejszych rozmiarach.
Jedynym kierunkiem, jaki Janoff otrzymaÅ‚ od Jobs'a byÅ‚o to, aby nie “robić tego sÅ‚odko”. Janoff studiowaÅ‚ rzeczywiste jabÅ‚ka z ugryzieniami pobranymi od nich pod każdym możliwym kÄ…tem. KÄ™s widoczny w logo Apple zostaÅ‚ pierwotnie wprowadzony, aby ludzie nie mylili jabÅ‚ka z pomidorem koktajlowym. Kolega Janoff’ujawniÅ‚, że "bajty" sÄ… podstawÄ… informatyki. Ta nerdowska gra słów (bite/byte) byÅ‚a niezwykle trafnym odniesieniem dla firmy technologicznej, a szczęśliwy zbieg okolicznoÅ›ci sprawiÅ‚, że projekt zostaÅ‚ zapamiÄ™tany. Janoff przyniósÅ‚ na spotkanie dwie wersje logo; jedna zawieraÅ‚a ugryzienie, a druga nie. Logo można byÅ‚o zobaczyć w paskach, w jednolitym kolorze oraz w postaci metalicznego jabÅ‚ka. Wybrano wersjÄ™ kolorowÄ…, nazwanÄ… “tÄ™czowym jabÅ‚kiem”. Grafice jabÅ‚ka towarzyszyÅ‚ odważny i nowoczesny font bezszeryfowy. Sam projektant stwierdziÅ‚, że nie byÅ‚o żadnego powodu za rozmieszczeniem samych kolorów, ale zauważyÅ‚, że Jobs chciaÅ‚ mieć zielony na górze “bo tam’byÅ‚ liść.”
Sam ksztaÅ‚t jabÅ‚ka nie miaÅ‚’nic wspólnego z komputerami. It’s to get people to notice that an Apple computer was not some piece of hard-edged metal that has no place in your home and that your kid would’not want to be near. Wiele różnych owoców ma Å‚odygÄ™, jest jakby okrÄ…gÅ‚a i ma odchodzÄ…cy od niej liść. Tak wiÄ™c ugryzienie w jabÅ‚ko miaÅ‚o poczÄ…tkowo wskazywać, że jest to jabÅ‚ko, a nie coÅ› innego. Również metaforycznie ugryzienie wskazywaÅ‚o na wgryzanie siÄ™ we wszelkÄ… wiedzÄ™, jakÄ… użytkownicy otrzymajÄ… z tego komputera.
Co’jest zabawne, chociaż, to po tym jak to wymyÅ›liÅ‚em mój dyrektor kreatywny, Chip, powiedziaÅ‚ “Oh zgadnij co, Rob. WÅ‚aÅ›nie zaprojektowaÅ‚eÅ› coÅ›, z czego nie zdawaÅ‚eÅ› sobie sprawy. SÅ‚owo ‘bajt’ jest sÅ‚owem komputerowym. I wziÄ…Å‚eÅ› sobie do serca Apple. Nie byÅ‚em na tyle obeznany z komputerami, żeby to zauważyć. I pomyÅ›laÅ‚em sobie, że oto odrobina dowcipu, która bÄ™dzie trwaÅ‚a! Każde logo, które żartuje lub angażuje ciÄ™ w ten sposób, zostanie zapamiÄ™tane. A tÄ™czowe kolory miaÅ‚y zwiÄ…zek z USP tego produktu. Komputer Apple byÅ‚ jedynym, który mógÅ‚ pokazywać obrazy w kolorze.”
- Rob Janoff w wywiadzie dla Forbes Magazine
Caption: Rob Janoff’the logo redesign for Apple
Ta wersja logo byÅ‚a ukÅ‚onem w stronÄ™ Apple II, pierwszego na Å›wiecie’komputera z peÅ‚nokolorowym wyÅ›wietlaczem. Redesign zadebiutowaÅ‚ tuż przed premierÄ… komputera’na targach komputerowych na Zachodnim Wybrzeżu w 1977 roku. CechÄ… charakterystycznÄ… Apple II’kolorowej grafiki byÅ‚o dobrze zakomunikowane spektrum kolorów wystÄ™pujÄ…cych w przeprojektowanym logo Apple.
Później, rewolucyjna firma projektowa Regis McKenna, która również pomogła w opracowaniu tożsamości marki dla konkurentów, takich jak Compaq i Intel, będzie kontynuować współpracę z Apple, tworząc pełny biznes i plan marketingowy dla firmy.
W ciągu kilku lat firma zdała sobie sprawę, że kolory były skomplikowane w druku, a proces drukowania żywego logo Apple był ogromnym wydatkiem. Rok 1984 przyniósł wymianę firmowego kroju pisma na niestandardowy Garamond (zwany Apple Garamond), eliminację znaku słownego (dziękuję Landor Associates), wprowadzenie ciężkiego, emocjonalnego brandingu i wzrost ikonografii graficznej.
W tym czasie firma zaczęła się rozwijać.
Caption: Tęczowe logo Apple
Reklama Apple’Superbowl udowodniÅ‚a, jak dobrze ich skupienie w wyobraźni i innowacyjnoÅ›ci może pozwolić na wzniesienie siÄ™ na szczyt. Wielu twierdzi, że to wÅ‚aÅ›nie tutaj rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ sukces brandu Apple’na. BiorÄ…c miejsce w jakimÅ› nieokreÅ›lonym punkcie w przyszÅ‚oÅ›ci i featuring grupa bez wyrazu mężczyzn maszerujÄ…cych do nudnego, dużej sali, jasne sportowców ukraść scenÄ™, jak uruchomić przez pokój, aby zniszczyć Big Brother obecnoÅ›ci na dużym ekranie. Po tym, jak minie szok zwiÄ…zany z ich przybyciem, pojawia siÄ™ tekst: "24 stycznia Apple Computer przedstawi Macintosha. I ty’zobaczysz, dlaczego rok 1984 nie bÄ™dzie taki jak '1984'."
Ten debiut opierał się i odniósł sukces dzięki temu, jak ważna jest wspólnota i przynależność, nawet wśród nie tak integracyjnych przestrzeni, jak początki branży technologicznej. Apple sprawił, że ludzie poczuli się częścią czegoś ekscytującego.
W 1997 roku, Apple uruchomiÅ‚ ich “Think Different” kampaniÄ™, stworzonÄ… przez dyrektora artystycznego Craiga Tanimoto. Kampania zawieraÅ‚a seriÄ™ billboardów i reklam drukowanych skÅ‚adajÄ…cych siÄ™ z rewolucyjnych ikon poprzez uproszczone czarno-biaÅ‚e portrety. TÄ™czowe logo Apple’wyÅ‚aniaÅ‚o siÄ™ z dolnego rogu.
Kapital: Apple’udana “Think Different” kampania
Firmowy’krój pisma zostaÅ‚ po raz kolejny zaktualizowany, tym razem na humanistyczny szeryf Gill Sans.
1998 byÅ‚ kolejnym dużym redesignem dla Apple. Logo przehandlowaÅ‚o swój kolorowy wyÅ›wietlacz na stonowane odcienie, stajÄ…c siÄ™ półprzezroczyste i monochromatyczne. Firma wydaÅ‚a swój pierwszy w historii iMac, Bondi Blue, wiÄ™c jej logo musiaÅ‚o odzwierciedlać tÄ™ ewolucjÄ™, ponieważ tÄ™cza kolidowaÅ‚aby z niebieskim wyÅ›wietlaczem komputera. To byÅ‚a pierwsza poważna aktualizacja Apple’od 22 lat.
“Podobnie jak nasze produkty i nasi klienci, marka Apple wciąż ewoluuje. Aby to odzwierciedlić, wprowadziliÅ›my kilka istotnych zmian w logo Apple oraz w sposobie jego używania. Bez obaw: nie zastÄ…piliÅ›my logo, tylko je uaktualniliÅ›my. Nadal bÄ™dzie odzwierciedlać to, kim jesteÅ›my i co reprezentujemy jako firma, w tym samym ponadczasowym symbolu: jabÅ‚ku z nadgryzionym jabÅ‚kiem. ZredukowaliÅ›my jednak niektóre elementy oryginalnego projektu i uaktualniliÅ›my sposób, w jaki używamy kolorów i Å›wiatÅ‚a. Innymi sÅ‚owy, przyjÄ™liÅ›my te same standardy stylu i innowacji, które sprawiajÄ…, że nasze produkty i nasz design sÄ… niepowtarzalne i zastosowaliÅ›my je w logo firmy. Zamiast tÄ™czowych pasków - jednolite kolory. Zamiast jednego jednolitego koloru - paleta kolorów logo, które można dopasować do różnych zastosowaÅ„. Jednolite kolory podkreÅ›lajÄ… ponadczasowy ksztaÅ‚t logo Apple”.
- Oficjalne oświadczenie Apple po ich zmianie z tęczowego logo na monochromatyczne
Mniejsze, ale zauważalne zmiany miaÅ‚y miejsce przez kilka nastÄ™pnych lat. W 2001 roku pojawiÅ‚a siÄ™ wersja logo w kolorze aqua. Czcionka Avenir zostaÅ‚a dodana do ulubionych czcionek Apple’in-house i pojawiÅ‚a siÄ™ w systemie Mountain Lion oraz iOS 6. Apple zaprezentowaÅ‚o iPoda w 2003 roku, gdzie Steve Jobs ogÅ‚osiÅ‚ nowe “narzÄ™dzie dla serca”. NamawiaÅ‚ publiczność na scenie w Dolinie Krzemowej do wyobrażenia sobie “tysiÄ…ca piosenek w kieszeni” i jednoczeÅ›nie zyskaÅ‚ dodatkowÄ… wiarygodność marki. Ten hype konsekwentnie wpisuje siÄ™ w strategiÄ™ marketingowÄ… Apple’